مهمترین چالش‌های برندسازی پزشکی چیست + رفع آن

بازاریابان و صاحبان کسب و کار در صنعت مراقبت های بهداشتی و پزشکی با چالش های منحصر به فردی در دستیابی به اهداف خود روبرو هستند که شبیه هیچ صنعت دیگری نیست. موفقیت در کسب و کارهای حوزه پزشکی و برند سازی در آن مستلزم این است که شما درک روشنی از نحوه عبور از این چالش ها داشته باشید.

برندینگ پزشکی به عملکرد میان رشته ای اشاره دارد که شامل توسعه، برقراری ارتباط، و اجرای استراتژی های بازاریابی مشتری محور و علمی معتبر برای جذب مخاطبان مختلف بیمار است. در این مقاله، به ۷ مورد از چالش برندسازی پزشکی می پردازیم و راه حل هایی برای غلبه بر آنها برای هدایت کسب و کار جدید ارائه می دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

انواع چالش های برندسازی پزشکی و راه های غلبه بر آن

راه اندازی و تاسیس هر کسب و کاری نیاز ویژه ای به هویت سازی و برندینگ دارد. در واقع این برند سازی است که به کسب و کار شما یک شخصیت و هویت متمایز از سایر رقبا می دهد و به همین دلیل است که از برندسازی به عنوان برگ برنده کسب و کارها یاد می شود. در حوزه پزشکی نیز همین امر رایج است و کلینیک ها و مطب ها یا حتی بیمارستان ها می توانند با برند سازی علاوه بر هویت بخشی به محصولات و خدماتشان، بازریابی و جذب مشتری بیشتری داشته باشند. هرچند که این مسیر، مسیری به سمت موفقیت یک کسب و کار است اما در طول راه با پیچ و خم هایی همراه است که ما در این مقاله از آن به عنوان چالش برندسازی پزشکی یاد می کنیم.در ادامه می خواهیم شما را با چند چالش برندسازی در حوزه پزشکی آشنا کرده و راه حل هایی برای رفع آن معرفی کنیم.

۱. درک عمومی از مراقبت های بهداشتی و پزشکی

واقعیت این است که بیشتر مردم عاشق صنعت مراقبت های بهداشتی نیستند. زد و خوردهای اخیر بر سر ماهیت بیمه سلامت تنها بر چالش های بازاریابی مراقبت های بهداشتی افزوده است. پیدا کردن پزشکی مورد اعتماد شما یک تسکین است، اما همه مصرف کنندگان آن را تجربه نکرده اند.

مصرف‌کنندگان امروزی با برخی از تبلیغات دارویی عجیب و غریب بمباران شده‌اند و کمبود خلاقیت و دانش کافی برای جذب مشتریان و برندسازی هدفمند در این صنعت بسیار دیده می شود. خوشبختانه، راه های زیادی وجود دارد که می‌تواند از طریق بازاریابی محتوای درون‌گرا به موفقیت ‌های زیادی دست یابد.

راه حل

هنگامی که در حال توسعه کمپین های بازاریابی محتوای ورودی خود هستید، راه هایی برای انسانی کردن پیام های خود بیابید. بسیاری از مخاطبان شما ممکن است نسبت به برند شما شک داشته باشند، اما یک عنصر انسانی می تواند یک رابطه معتبر و مثبت با آنها ایجاد کند.

برای عبور از این چالش برندسازی پزشکی، از داستان های واقعی در محتوای خود استفاده کنید، فراموش نکنید که شما نمی‌خواهید اطلاعات واقعی بیمار را در معرض دید عموم قرار دهید، اما می ‌توانید در نحوه موقعیت‌یابی و مطالعات موردی استراتژیک باشید. همچنین داستان و خصوصیات کارکنان واقعی را می توانید در محتوای خود بگنجانید، این کار به مخاطبان شما نام و چهره ای برای ارتباط می دهد.

۲. بودجه های بازاریابی محدود

اگرچه مطب ها و شرکت‌های فعال در حوزه پزشکی اغلب بودجه ‌های بازاریابی زیادی دارند، اما یکی از چالش ‌های اصلی بازاریابی مراقبت‌های بهداشتی مربوط به تعیین بودجه برای برند سازی و بازاریابی است. مراکز و کلینیک ‌های کوچک با فکر سنتی خود بازاریابی را در اولویت قرار نمی ‌دهند، در حالی که گسترش بیمارستان بر برندسازی و بازاریابی متمرکز است.

برای مثال بیمارستان ها به این ایده می رسند که باید در بازار مراقبت های پزشکی و بهداشتی مبتنی بر دیجیتال و مصرف کننده متمایز شوند. با این حال، آموزش و مبارزات زیادی لازم است و  متاسفانه تخصیص  بودجه برای آن امری حیاتی به نظر می رسد.

راه حل

شما باید به بودجه مورد نیاز خود برای کوتاه مدت و بلند مدت نزدیک شوید. تلاش‌های خود را اندازه‌گیری کنید و گزارش‌ هایی تهیه کنید که می ‌توانید برای اثبات بازگشت سرمایه به آنها امیدوار شوید. به این ترتیب می توانید ثابت کنید که بازاریابی فقط هزینه نیست. بلکه یک تولید کننده درآمد است.

یکی از راه حل های مهم برای رفع چالش بودجه بندی برای برند سازی پزشکی این است که شما به یک تحلیلگر ماهر در کارکنان نیاز دارید که بداند چگونه از ابزارهایی مانند Google Analytics بهترین استفاده را ببرد. آنها می توانند درآمد را به کمپین ها و تاکتیک های خاص نسبت دهند.

سپس، می‌توانید سایر اهداف ملموس را ترسیم کنید و بودجه‌های مبتنی بر هدف را برای جلسات برنامه‌ریزی بودجه آتی تعیین کنید. در بلندمدت، با اثبات ROI ثابت، می ‌توانید به طور مداوم اعتماد و ایمان را به دست آورید، که در حالت ایده‌آل منجر به بودجه ‌های بازاریابی بزرگ‌تر در هر سه ماهه یا سال می ‌شود.

۳. مقاومت در برابر تغییر

اکثر مصرف کنندگان از داشتن انتخاب و نمایندگی در مراقبت های بهداشتی راضی هستند. با این حال، برخی از پزشکان دیدگاه متضادی دارند. آنها نگران هستند که برندسازی و بازاریابی فعالانه فشار را برای تسلیم شدن در برابر خواسته های بیماران ناآگاه افزایش دهد و ارزش توصیه های تخصصی آنها را کاهش دهد.

درست است که وقتی صحبت از مراقبت های پزشکی و بهداشتی به میان می آید، پزشکان متخصص هستند اما این نکته نباید فراموش شود که مصرف کنندگان مدرن نیاز به ایجاد تعادل و ایجاد مشارکت با آنها دارند. اما پزشکان می توانند با جستجوی راه هایی برای تقویت اعتماد و ایجاد احساس ارزشمندی در هر بیمار، بهتر از همیشه به بیماران خود خدمت کنند.

راه حل

تصویر تجربه بیماران قبلی را برای مخاطبان خود ترسیم کنید. به این ترتیب، آنها دقیقاً می دانند که هنگام ورود چه چیزی را باید انتظار داشته باشند. به عنوان مثال، یک ویدیوی کوتاه بگیرید که بیننده را در هر مرحله از خدماتی که به نمایش می گذارید، آگاه کند.

همچنین، تخصص تیم خود را در کانال های بازاریابی خود قرار دهید، مانند وب سایت و حضور در شبکه های اجتماعی. تیم خود را معرفی کنید و مدت زمان تجربه، تخصص آنها و سایر جنبه های مهم (مانند سابقه تحصیلی) را توضیح دهید.

۴. قدرت بررسی

قابل درک است که چرا برخی از پزشکان سنتی از این ایده که بررسی های آنلاین اینقدر تأثیر دارد احساس رنجش می کنند. اما تسلیم بدبینی نشوید، پزشکان قدرت فوق العاده ای برای جمع آوری نظراتی دارند که کسب و کار آنها را به جلو می برد.

هیچ کس نمی تواند سلامت بیمار را کنترل کند، اما کاهش ابهام و سردرگمی تجربه مراقبت های بهداشتی حیاتی است. ارتباطات بهتر، کاغذبازی واضح تر، و محتوای دیجیتال عالی همه نقش به سزایی در یک برندسازی اصولی دارند.

راه حل

مراقبت از بیمار باید همیشه در درجه اول در دنیای مراقبت های بهداشتی قرار گیرد و این تعهد به رفاه بیمار شما باید آشکار باشد.

می توانید این موضوع را بخشی از پیام های برند سازی خود قرار دهید و نشان دهید که چگونه کلینیک یا مطب شما بهترین نتایج را برای سلامتی بیماران خود ارائه می دهد. محتوای تاثیرگذار که شامل داستان های واقعی است می تواند در طول زمان اعتماد زیادی بین بیماران و شما ایجاد کند و مخاطبان شما را به درک بهتر تخصص و دانش تیم پزشکی شما سوق دهد.

برخی از بهترین محتوای بازاریابی مراقبت های بهداشتی را می توان از یکسری بررسی ها به دست آورد، که می توانید از طریق تاکتیک های زیادی کسب کنید، از جمله:

  • درخواست مستقیم با دستورالعمل‌های واضح برای بیماران برای ارائه نظرات آنلاین.
  • پاسخ دادن به همه نظرات آنلاین، مانند تشکر از کسانی که نظرات مثبت داده اند و پاسخ حرفه ای به منتقدان منفی.
ارائه لینک به بررسی های آنلاین از طریق مکاتبات ایمیلی و افزودن لینک در وب سایت شما.

۵. بخش بندی بازار

در دهه گذشته، کسب و کارهای فعال در حوزه پزشکی و مراقبت ‌های بهداشتی سیستم ‌های سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR) را راه‌اندازی کرده‌اند تا به آنها کمک کند تا حجم عظیمی از اطلاعات را درک کنند. با این حال، بسیاری از آنها هنوز از بهترین ابزارهای بازاریابی، مانند مجموعه مدیریت ارتباط با مشتری، استفاده نمی کنند و این یک چالش برندسازی پزشکی بسیار بزرگ است.

قبل از اینکه بتوانید کمپین ‌های مؤثری داشته باشید ( به‌ویژه با روش ‌های شخصی‌سازی شده مانند بازاریابی ایمیلی)  باید بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند. این امر هم به ابزارهای مخصوص بازاریابی و مارکتینگ و هم به تفکر استراتژیک نیاز دارد تا برنامه ای را تنظیم کند که با مسئولیت های شما مطابقت داشته باشد.

راه حل

روی ابزارهایی سرمایه گذاری کنید که جمع آوری اطلاعات در مورد مخاطبان شما را ساده می کند. این نوع داده های اجتماعی به تیم بازاریابی شما کمک می کند محتوای متنی و تاثیرگذارتری ارائه دهد و درنهایت تبلیغات شما را مختص مشتریان هدف حوزه تخصص و خدمات شما، کند.

با این نوع تقسیم بندی بازار پزشکی، تیم شما می تواند بخش های خاصی از مخاطبان را بر اساس سن، جنسیت، مکان و حتی داده های رفتاری آنها هدف قرار دهد. این موضوع همچنین به اصلاح استراتژی های بازاریابی و تعیین شبکه های اجتماعی که باید استفاده کنید، کمک می کند.

۶. مثلث بازاریابی

سیستم مراقبت های بهداشتی یکی از پیچیده ترین سیستم های موجود است و این امر مستقیماً بر بازاریابان تأثیر می گذارد زیرا مصرف کنندگان بالقوه ای که ممکن است مشتریان هدف باشند، به دلایلی مثل برخی قوانین می توانند کنار گذاشته شوند.

ذینفعان مختلف یکی از چالش های بی پایان برندسازی پزشکی و کسب و کارهای فعال در حوزه مراقبت های بهداشتی است. علاوه بر مصرف‌کنندگان و پزشکان، بازاریابان باید روشن کنند که چگونه کار آنها توسط بیمه‌گران، تنظیم‌کننده‌ ها و حتی قانون‌گذاران درک می ‌شود.

راه حل

همه چیز به جمع آوری و مدیریت داده های شما برمی گردد. هرچه بیشتر در مورد مخاطبان خود بدانید، بهتر می توانید برندسازی کرده و در نهایت برای آنها بازاریابی کنید.

بازار می تواند پیچیده و تعیین آن سخت باشد، به این معنی که رویکرد شما برای مدیریت پایگاه داده شما باید ادامه داشته باشد. این کار به شما کمک می کند تا اندازه بازار واقعی خود را به دقت بسنجید و با اطلاعات مربوطه در جریان باشید. تیم بازاریابی خود را در زمینه مدیریت داده ها آموزش دهید و یک برنامه واضح برای تمیز و به روز نگه داشتن پایگاه داده خود ایجاد کنید. واقعیت این است که این فرآیند به زمان و منابع زیادی نیاز دارد، اما با جلوگیری از بازاریابی شما به افرادی که در واقع مناسب شرکت و محصولات و خدمات شما نیستند، صرفه جویی زیادی در زمان شما ایجاد می کند.

۷. نفوذ ارائه دهندگان بیمه بر تصمیمات مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی

یک چالش برندسازی پزشکی اساسی نفوذ قدرت های خارجی بر تصمیم بیماران است، برای مثال ارائه دهندگان بیمه و قدرت آنها بر تصمیم گیری مصرف کنندگان. با انواع مختلف طرح های بیمه، تنوع در پوشش و تعداد زیاد شرکت های بیمه، هدایت آن می تواند دشوار باشد و این نکته حائز اهمیت است که پوشش بیمه ای توانایی بیمار آینده نگر برای دریافت مراقبت از سازمان را دیکته می کند.

راه حل

علاوه بر بازاریابی مصرف کننده، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید شرکت های بیمه را با تلاش های بازاریابی خود هدف قرار دهند. آنها باید تلاش کنند تا بفهمند کدام ارائه دهندگان و برنامه ها در مطب یا سازمان پزشکی آنها پذیرفته شده است و یک استراتژی ورودی برای آنها ایجاد کنند.

در آخر

مثل هر کسب و کار دیگری، پزشکان و فعالان حوزه مراقبت های پزشکی و بهداشتی نیز چالش برندسازی پزشکی را تجربه می کنند. اما خوشبختانه در این عصر تکنولوژی و علیرغم این چالش ها، بازاریابان و متخصصان حوزه برندینگ ابزارهای بیشتری نسبت به قبل در اختیار دارند تا مخاطبان خود را هدف قرار دهند و آنها را متحول کنند. در این مطلب برخی از این چالش ها و راه حل های رفع آنها را توضیح دادیم، اگر شما هم تجربیات مشابهی در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button