۹ اصول طراحی گرافیک پزشکی + نکات طلایی

طراحی گرافیکی برای حرفه پزشکی، مانند سایر حرفه‌ها نیست. طراحی گرافیکی پزشکی باید ترکیبی عالی از زیبایی‌شناختی، داده‌های پزشکی، دانش جدید و پیام برند پزشکی شما باشد. هرگونه اشتباه هنگام طراحی گرافیکی پزشکی ممکن است ارزش و اعتبار شما را به عنوان یک پزشک یا موسس مراکز درمانی زیر سوال ببرد. طراحان گرافیک پزشکی باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند و زمان زیادی را برای آماده سازی طراحی‌های گرافیکی صرف کنند. طراحی گرافیک پزشکی اصول و قواعد خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره اصول طراحی گرافیک پزشکی به طور کامل صحبت کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

مفهوم طرح گرافیکی پزشکی

طرح گرافیکی پزشکی باید با مفهوم باشد. اگر طراح بخواهد صرفا اشکال و متون پیچیده را در کنار یکدیگر قرار دهد، نتیجه کار جذابیت چندانی نخواهد داشت. تمامی تصاویر و طرح‌های گرافیکی باید با برنامه ریزی آماده شوند و عناوین و جزییات طرح در مجموع باید بیان کننده یک نکته علمی، اجتماعی یا درمانی خاص باشد. برخی طراحان بدون توجه به مفهوم طرح از اشکال پیچیده و غیر قابل درک استفاده می‌کنند که هیچ معنای خاصی ندارد. اصولاً طرح‌های پزشکی باید ساده و معنادار باشند. طرح‌های ساده عمیق‌تر از طرح‌های پیچیده هستند و تاثیر بیشتری بر افراد خواهند داشت.

اصول طراحی گرافیک پزشکی

همانطور که گفته شد، طراحی گرافیک پزشکی اصول و قواعد خاصی دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود:

۱.درک کامل رنگ ‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک پزشکی، درک کامل رنگ‌هاست. یک تصویر پزشکی سیاه و سفید هیچ اطلاعاتی را در اختیار مشاهده کنندگان قرار نخواهد داد. معمولاً تصاویر پزشکی به شکل رنگی نمایش داده می‌شوند تا افراد دیگر بتوانند بخش‌های مختلف آناتومی بدن را تجزیه و تحلیل کنند. رنگ آمیزی تصاویر گرافیکی پزشکی نباید خودسرانه انجام شود. این کار اصول و قواعد خاص خود را دارد.

به عنوان مثال، هرگونه التهاب یا خونریزی در بدن بهتر است با رنگ‌های قرمز نشان داده شود. هنگام طراحی عروق خونی بهتر است از رنگ‌هایی مثل صورتی یا قرمز استفاده شود. به طور کلی رنگ خون یا التهاب در دنیای واقعی نیز صورتی و قرمز رنگ است. به همین دلیل طراحان گرافیکی باید از رنگ‌های مشابه دنیای واقعی استفاده کنند تا تصاویر تاثیر بهتری بر افراد داشته باشند. رنگ‌ها بسیار متنوع و گوناگون هستند.

با کمک رنگ می‌توان اطلاعات بسیار زیادی را به سایر افراد منتقل کرد.‌

به عنوان مثال، کاهش دمای بدن معمولا با رنگ آبی روشن و تیره در طراحی‌های گرافیکی مشخص می‌شود. بنابراین، طراح گرافیکی پزشکی باید درک کاملی از رنگ‌ها و اصول و قواعد پزشکی داشته باشد. بهتر است طراحان گرافیکی قبل از طراحی تصاویر با پزشکان مشورت کرده و مناسب‌ترین رنگ را برای طرح‌های گرافیکی انتخاب کنند.

۲.صحت علمی

مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک پزشکی، صحت علمی مطالب است. تمامی مطالبی که در طرح‌های گرافیکی پزشکی درج می‌شود، باید از نظر علمی صحت داشته باشد. این موضوع هنگام طراحی بروشور یا استند اهمیت بسیار بیشتری دارد. زیرا این بروشورها ممکن است به دست افراد مختلف برسند. بسیاری از افراد نسبت به مطالب پزشکی آگاهی کافی ندارند و ممکن است مطالب علمی اشتباهی که در طراحی گرافیک پزشکی درج شده است را به خاطر بسپارند.

به عنوان مثال، اگر طراح قصد تصویرسازی گرافیکی آناتومی بدن را دارد، باید دقت بسیار زیادی هنگام نامگذاری بخش‌های مختلف بدن داشته باشد. برای اینکه از انتقال اطلاعات علمی اشتباه به سایر افراد جلوگیری شود، طراحان گرافیکی باید ابتدا با پزشک مشورت کرده و تمامی مطالب را کلمه به کلمه با پزشکان هماهنگ کنند. در صورتی که اطلاعات اشتباه علمی موجود در بروشور یا سایر ابزارهای بازاریابی به پزشکان دیگر برسد، ارزش و اعتبار علمی شما به عنوان یک پزشک تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۳.تایپوگرافی پزشکی

از دیگر اصول طراحی گرافیک پزشکی، تایپوگرافی است. تایپوگرافی به معنی نمایش کلمات با استفاده از اصول گرافیک است. در واقع تفاوت اصلی بین تایپوگرافی و تایپ معمولی این است که طراح از روش‌های مختلف برای افزایش جذابیت کلمات استفاده می‌کند تا جملات و عبارات خاص بیشتر از سایر کلمات مورد توجه افراد قرار بگیرند. رعایت نکات تایپوگرافی در طراحی گرافیکی پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین نکات هنگام تایپوگرافی پزشکی، پرهیز از حاشیه پردازی و طولانی نویسی است.

مطالب علمی پیچیده و طولانی، به هیچ وجه برای مردم عادی (یا افرادی که اطلاعات زیادی درباره مطالب پزشکی ندارند) جذاب نیستند. به همین دلیل سعی کنید جملات بلند و طولانی را در چند کلمه کوتاه خلاصه کنید و از روش‌های مختلف برای افزایش جذابیت کلمات پزشکی کمک بگیرید. سعی کنید در هر بخش فقط هدف محتوا را در نظر بگیرید و از ارائه جزئیات بیش از حد مخاطبین پرهیز کنید. بهتر است سبک طراحی عناوین و تیترهای پزشکی، خاص و منحصر به فرد باشد. مثلا می‌توانید از رنگ‌های نئونی برای افزایش جذابیت کلمات استفاده کنید.

جدا از این مسئله، پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود طراحی گرافیکی پزشکی، متون خود را به لحن رسمی محدود نکنید. هر جا که لازم باشد، می‌توانید از لحن غیر رسمی و طنز برای بیان سریع‌تر کلمات و عبارات به مخاطبین کمک بگیرید. عبارات غیر رسمی بسیار جالب به نظر می‌رسند و توجه سایر افراد را به خود جلب می‌کنند.

۴.فضاسازی پزشکی

همانطور که می‌دانید، طراحی‌های پزشکی معمولاً پیچیده و شلوغ هستند. به همین دلیل فضاسازی درست طرح‌های پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارند. بهتر است ابتدا یک فضای ساده با پس زمینه ساده و رنگی برای ایجاد طرح‌های گرافیکی ایجاد کنید. ابعاد پس زمینه با توجه به کاربرد طرح گرافیکی متفاوت است. به عنوان مثال، طرح‌های گرافیکی مربوط به بروشور باید محدودتر از طرح‌های مربوط به سخنرانی‌ها یا سمینارها هستند.

بنابراین، طراح باید ابتدا بهترین پس زمینه را برای طرح گرافیکی انتخاب کند. ابعاد محدود پس زمینه طرح گرافیکی باعث شلوغ شدن تصویر شده و زیبایی کار را کاهش می‌دهد. بعد از انتخاب اندازه و رنگ پس زمینه، لازم است ابعاد طرح گرافیکی نیز به شکل استانداردی انتخاب شود. به عنوان مثال، برای طراحی بخش‌های مختلف بدن مثل قلب یا کلیه، بهتر است فضاهایی برای نوشتن نام بخش‌های مختلف اندام مورد نظر در نظر گرفته شود.

اگر ابعاد طرح بیش از اندازه کوچک باشد، جزئیات به اندازه کافی مشخص نخواهد بود. در صورتی که طرح گرافیکی با ابعاد بزرگی طراحی شود، محلی برای نوشتن متن یا قرار دادن سایر تصاویر گرافیکی وجود نخواهد داشت.

۵.تعادل و تقارن

مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک پزشکی، حفظ تعادل و تقارن بین چند جزء ساده است. طراح با ایجاد تعادل بین چند طرح ساده، می‌تواند آن را به یک طرح گرافیکی جذاب تبدیل کند. علاوه بر این، حفظ تقارن تصویر گرافیکی اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، اگر سمت راست طرح گرافیکی شلوغ است، بهتر است با افزودن چند المان جدید به سمت چپ تصویر، این عدم توازن بین دو طرف طرح گرافیکی را بپوشانید.

شاید جالب باشد بدانید که طرح‌ها و تصاویر نیز درست مانند اجسام دارای وزن هستند. به این نوع وزن، وزن دیداری گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر تعدادی دایره کوچک در طرح گرافیکی پزشکی پراکنده باشند و یک دایره بزرگ در میان تصویر گرافیکی وجود داشته باشد، می‌توان گفت دایره بزرگ وزن دیداری بیشتری از دایره‌های کوچک دارد. وظیفه طراح این است که بین تصاویر کوچک و بزرگ نوعی تناسب ایجاد کند.

ایجاد تناسب باعث می‌شود که توجه سایر افراد صرفا به بخش‌های خاصی از طرح گرافیکی معطوف نشود.  معمولا طرح‌های نامتقارن چندان مورد توجه افراد قرار نمی‌گیرند. بی‌نظمی تصاویر گرافیکی تا حد زیادی بر ذهن تاثیر گذار است. تمایل ذاتی انسان به نظم و دوری از شلوغی، باعث شده است تا حفظ تعادل و تقارن در طرح‌های گرافیکی مهم‌ترین مسئله هنگام طراحی گرافیکی پزشکی باشد.

انتظارات بیمار از پزشک چیست؟ برای پاسخ به سوال تان این مقاله را مطالعه نمایید.

۶.چیدمان

مهم‌ترین اصول طراحی گرافیک پزشکی، چیدمان متناسب طرح‌های گرافیکی است. نحوه چیدمان به خصوص زمانی که از متن در طرح‌های گرافیکی پزشکی استفاده می‌شود الزامی است. تمامی المان‌های طرح گرافیکی باید متناسب با ابعاد و اهمیت خود در محل مشخصی چیده شوند. به عنوان مثال، معمولا اهمیت تیتر و عناوین از زیر عنوان‌ها یا تصاویر گرافیکی بیشتر است. به همین دلیل لازم است عناوین در ابعاد بزرگ‌تر و در بخش بالایی سایر متون یا تصاویر گرافیکی قرار بگیرند.

در مقابل اهمیت تصاویر پزشکی مثل آناتومی اندام‌ها، شکل ویروس‌ها یا سایر عوامل بیماری زا و غیره از سایر متون مثل نامگذاری اندام‌ها بیشتر است. به همین دلیل بهتر است تصاویر گرافیکی پزشکی در میان سایر متون و در قسمت پایینی عناوین اصلی قرار بگیرند. به طور کل نحوه چیدمان طرح‌های گرافیکی از قانون خاصی پیروی نمی‌کند.

طراح می‌تواند با توجه به کاربرد و جذابیت طرح‌های گرافیکی از روش‌هایی مختلفی برای چیدمان تصاویر استفاده کند. برای انجام چیدمان سعی کنید از روش‌هایی مثل شبکه بندی استفاده کنید. شبکه بندی به روشی گفته می‌شود که در آن طراح، المان‌های طرح را بر اساس اولویت و نظم دسته بندی می‌کند.

۷.استفاده از الگو

یکی دیگر از اصول مهم طراحی گرافیک پزشکی، استفاده از الگو است. الگوها طرح‌های آماده‌ای هستند که قبلا برای موارد متخلف پزشکی طراحی شده‌اند. این الگوها ممکن است مربوط به کارت ویزیت، بروشور، سمینار، استند، بیلبورد و موارد مختلف دیگر باشند. طراح می‌تواند برای ایجاد طرح‌های گرافیکی پزشکی از این الگوها استفاده کند. الگوهای گرافیکی در مواقعی که ایده خاصی به ذهن طراح نمی‌رسد بسیار کاربردی و مفید هستند.

البته طراح گرافیکی باید توجه داشته باشد که صرفا از طرح‌ها الگوبرداری کند. تقلید از طرح‌های آماده ارزش و اعتبار کسب و کار شما را کاهش می‌دهد.

۸.پرهیز از تکرار

یکی از اصول مهم طراحی گرافیک پزشکی، پرهیز از تکرار است.

طراح باید همواره از نکات جدید و غیر تکراری برای بیان اطلاعات پزشکی استفاده کند. به عنوان مثال، اگر بخشی از مطالب علمی از طریق تصاویر به مردم منتقل می‌شوند، دیگر نیازی به تکرار همان مطالب علمی در قالب متن یا تیتر نیست. در واقع طراح باید به زیبایی هر چه تمام‌تر از گوشه و کنار فضای طراحی خود برای انتقال اطلاعات درست و جدید به مردم استفاده کند.

برای انجام این کار، بهتر است طراح ابتدا تمامی مطالب مهم علمی و غیر علمی را روی کاغذ یادداشت کند. سپس نکاتی که می‌توانند در قالب طرح‌های گرافیکی ارائه شوند را از سایر مطالب جدا کند. به این طریق، فضای طرح مجموعه‌ای از متون و تصاویر خواهد بود و در استفاده از هیچ کدام افراط صورت نخواهد گرفت.

۹.حرکت

حرکت به معنی انتقال چشم از عناصر طرح گرافیکی به عنصر بعدی است. یعنی طراح گرافیکی باید طرحی ایجاد کند که در آن هر عنصر به عنصر بعدی متصل باشد و نوعی ارتباط بین تمامی عناصر طرح وجود داشته باشد. این نکته باعث حفظ همبستگی محتوای اصلی طرح و جلوگیری از بی‌نظمی و پیچیدگی طرح خواهد شد. با توجه اینکه چشم به طور طبیعی روی عناصر بزرگ و چشمگیر تمرکز می‌کند، بهتر است ابتدا مهم‌ترین مسائلی که در بیان طرح اولویت دارد انتخاب شود. سپس این عناصر به شکل ویژه‌ای درون طرح جای داده شوند تا از سریع‌تر از سایر بخش‌های طرح توجه مردم را به سمت خود جلب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره اصول طراحی گرافیک پزشکی صحبت شد. طراحی گرافیک نه تنها در حرفه پزشکی، بلکه در بسیاری از صنایع و مشاغل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه متون طولانی هیچ جذابیتی برای خوانندگان ندارند، معمولا در حرفه پزشکی از تصاویر و اشکال برای بیان نکات علمی و درمانی به بیماران یا سایر مردم استفاده می‌شود.

طرح‌های گرافیکی اکثرا برای بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل رعایت اصول مهمی مثل اعتبار علمی و چیدمان درست هنگام طراحی گرافیکی پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد. طرح‌های بی‌معنا و پیچیده نه تنها اعتبار کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه بر عموم مردم نیز موثر نخواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 15 =

Call Now Button