شرایط اجاره کلینیک زیبایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر رویای شما راه اندازی کلینیک زیبایی است، باید مسیر پر پیچ و خمی را برای دستیابی به هدف خود طی کنید. کسب و کارهایی مثل کلینیک‌های زیبایی بسیار پرطرفدار هستند. به همین دلیل درآمد حاصل از راه اندازی کلینیک‌های زیبایی در داخل کشور زیاد است. در کلینیک‌های زیبایی، خدمات مربوط به زیبایی پوست و ارائه می‌شود. اگر یک پزشک متخصص هستید، مسیر شما برای راه اندازی کلینیک زیبایی کوتاه‌تر خواهد بود. زیرا فقط با خرید و اجاره کلینیک زیبایی و دریافت مجوز می‌توانید فعالیت خود را شروع کنید.

ولی اگر مدرک پزشکی ندارید، ابتدا باید با یک پزشک متخصص یا پزشک عمومی همکاری کنید. در واقع، شما به مجوز یا پروانه مطب برای راه اندازی کلینیک زیبایی نیاز دارید. علاوه بر این، مهم‌ترین مسئله خرید و اجاره کلینیک زیبایی است. کلینیک زیبایی شما باید ویژگی‌های استاندارد و مطابق با قوانین وزارت بهداشت داشته باشد. در ادامه قصد داریم شرایط اجاره کلینیک زیبایی را به طور کامل برای شما بازگو کنیم.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

شرایط و نکات اجاره کلینیک زیبایی

شرایط و نکات اجاره کلینیک زیبایی

اجاره کلینیک زیبایی یک فرایند کاملاً قانونی است و باید مطابق با قوانین و مقررات انجام شود. اجاره کلینیک‌ها یا مطب‌های درمانی با اجاره منزل مسکونی کاملاً متفاوت است. اگر بخواهید کلینیک را با تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات از صاحب کلینیک اجاره کنید، شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود. در ادامه تمامی شرایط و نکات اجاره کلینیک زیبایی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

۱.تنظیم اجاره نامه

مهم‌ترین مسئله هنگام اجاره کلینیک زیبایی، تنظیم اجاره نامه است. تنظیم اجاره نامه توسط مشاورین املاک انجام می‌شود. اجاره نامه، نوعی قرارداد مبنی بر توافق بین مستاجر و موجر است. شما و صاحب ملک، باید قبل از اجاره کلینیک زیبایی تمامی شرایط را بیان کرده و درباره آن توافق داشته باشید.

زمانی که تمامی شرایط بیان شد، مستاجر و موجر باید روی نکات بیان شده توافق کنند. این توافق باید به شکل کتبی یا شفاهی اعلام شده و افرادی به عنوان شاهد در محل توافق حضور داشته باشند. معمولاً مشاورین املاک نقش شاهد را ایفا می‌کنند. آنها می‌توانند برگه توافق کتبی شما را ضمیمه اجاره نامه کنند.

تهیه قرارداد کتبی اجاره نامه برای اجاره کلینیک زیبایی الزامی است. زیرا بعد از راه اندازی کلینیک، ممکن است وزارت بهداشت از محل کسب و کار شما دیدن کند. در این حالت باید اجاره‌ نامه کلینیک شما آماده باشد. در غیر این صورت ممکن است فعالیت شما مختل شده و کلینیک برای مدتی پلمپ شود. اجاره نامه کلینیک ممکن است به دو شکل مکتوب شود:

  • اجاره نامه عادی 

منظور از اجاره نامه عادی این است که صاحب کلینیک زیبایی و مستاجر، هر دو به مراکز مشاوره املاک مراجعه کرده و قرارداد را تنظیم و امضا کنند. در اجاره نامه عادی نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست.

  • اجاره نامه رسمی 

در اجاره نامه رسمی مستاجر و صاحب ملک باید هر دو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در این حالت باید اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری در اختیار دفاتر اسناد رسمی قرار بگیرد. ولی قراردادی که توسط این دفاتر تنظیم می‌شود کاملاً قانونی و رسمی بوده و ارزش و اعتبار بیشتری دارد. البته، معمولاً برای اجاره کلینیک زیبایی الزامی برای تنظیم اجاره نامه رسمی وجود ندارد. 

۲.تعیین مدت قرارداد 

مهم‌ترین مسئله قبل از اجاره کلینیک زیبایی، تعیین مدت قرارداد است. همانطور که می‌دانید، راه اندازی کلینیک زیبایی کار چندان ساده‌ای نیست. شما باید دستگاه‌های مختلفی را خریداری کنید. همچنین شرایط و محیط داخلی کلینیک زیبایی باید کاملاً مطابق با فعالیت شما باشد. شاید لازم باشد از شرکت‌های معماری برای طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک کمک بگیرید. با وجود این مقدار هزینه، لازم است از قبل، مدت قرارداد شما تعیین شود.

زیرا ممکن است صاحب کلینیک زیبایی بخواهد بعد از گذشت یک سال قرارداد خود را فسخ کرده و کلینیک را به شخص دیگری اجاره دهد. در این حالت به کسب و کار شما ضرر مالی بسیار زیادی وارد خواهد شد. بسیاری از افرادی که قصد اجاره کلینیک زیبایی دارند، می‌خواهند برای دو یا چند سال در محل مورد نظر سکونت داشته باشند.

دلایل مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال، بعد از مدتی بسیاری از مشتریان آدرس و محل کسب و کار شما را می‌شناسند. بنابراین اگر قصد جابجایی داشته باشید، ممکن است تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست بدهید. بنابراین تعیین مدت قرارداد باید با توافق بین موجر و مستاجر در اجاره نامه مکتوب شود. این مدت ممکن است از چند هفته تا چند سال باشد.

نکته: تعیین زمان قرار داد و درج آن در اجاره‌نامه کاملاً الزامی است. اگر مدت زمان قرارداد شما مکتوب نشود، ممکن است اجاره نامه برای مراجع قضایی مبهم به نظر رسیده و برای همیشه باطل شود. بعد از به پایان رسیدن مهلت قرارداد، شما و صاحب ملک می‌توانید با یکدیگر توافق کرده و چند سال دیگر مدت زمان قرارداد را تمدید کنید. البته این تمدید نیز باید مجدداً توسط مشاورین املاک یا دفاتر اسناد رسمی در قرارداد اجاره نامه مکتوب شود.

قرارداد برای اجاره کلینیک زیبایی

برای مطالعه بیشتر در خصوص راه اندازی کلینیک کاشت مو مقاله صفر تا صد بازاریابی کلینیک زیبایی و کاشت مو مطالعه فرمایید.

هزینه اجاره کلینیک زیبایی

هزینه اجاره کلینیک زیبایی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. مقدار هزینه اجاره کلینیک زیبایی برای هر ساختمان متفاوت است. معمولاً صاحب کلینیک مقداری پول پیش برای اجاره کلینیک زیبایی در نظر می‌گیرد و میزان اجاره، بر حسب توافق بین مستاجر و موجر و تعیین می‌شود. مطابق با قوانین مدنی، اجاره کلینیک زیبایی ممکن است به صورت نقدی یا اقساطی پرداخت شود.

اگر مقدار اجاره کلینیک زیبایی کم باشد، بهتر است به صورت نقدی پرداخت شود. ولی در صورتی که میزان اجاره کلینیک زیبایی زیاد باشد، مستأجر با توافق صاحب ملک، می‌تواند آن را به صورت اقساط پرداخت کند. شرایط پرداخت ودیعه نیز مانند سایر ساختمان‌های مسکونی یا تجاری است. یعنی موجر می‌تواند مبلغی بابت پول پیش از مستاجر دریافت کند و سپس در پایان قرارداد کلینیک زیبایی، مبلغ را پس بگیرد. مقدار اجاره کلینیک زیبایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود:

  • کیفیت ساختمان 

ساختمان کلینیک زیبایی باید کاملا مطابق با قوانین و استانداردهای وزارت بهداشت طراحی شده باشد. هر چه طراحی ساختمان به استانداردها نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالاتر کلینیک زیبایی است. بنابراین مقدار اجاره کلینیک نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، بهتر است اتاق‌های مربوط به فرآیندهای زیبایی پوست و مو جدا طراحی شود. اگر ساختمان تعداد اتاق معدودی داشته باشد یا به سیستم تهویه مجهز نباشد، بدیهی است که مقدار اجاره بها کمتر خواهد بود.

  • تجهیزات داخل کلینیک

برخی از افراد مثل پزشکان متخصص که قصد ترک کشور یا تغییر محل شغلی خود را دارند، کلینیک زیبایی را با تمامی تجهیزات و امکانات اجاره می‌دهند. قیمت تجهیزات داخل کلینیک زیبایی بسیار بالا است. بنابراین باید توافقی مبنی بر سالم ماندن دستگاه و شرط امانت بین موجر و مستاجر انجام شود. این توافق می‌تواند به صورت شفاهی و کتبی در اجاره نامه مکتوب شود. بهتر است لیست تمامی تجهیزات به همراه بیمه درون اجاره نامه درج شده و مدت زمان استفاده از آن نیز تعیین شود. در صورتی که ساختمان به همراه تجهیزات اجاره داده شود، به احتمال زیاد قیمت اجاره بها افزایش پیدا خواهد کرد.

  • پروانه و مجوز کلینیک 

اگر شما یک پزشک متخصص هستید، خیلی راحت می‌توانید برای دریافت مجوز اقدام کرده و با اجاره کلینیک زیبایی فعالیت خود را آغاز کنید. اما اگر مدرک علوم پزشکی ندارید، بهتر است با یک پزشک به شکل قراردادی کار کنید. برخی از پزشکان علاوه بر کلینیک زیبایی، پروانه مطب خود را نیز به شما ارائه می‌دهند.

البته شما باید به صورت ماهیانه مبلغی را به آنها پرداخت کنید. این مبلغ جدا از هزینه اجاره کلینیک زیبایی است. بهتر است ابتدا سر این مسئله با پزشک به توافق برسید. سپس میزان هزینه و اجاره بهای کل را داخل اجاره نامه درج کنید. اگر قصد دارید با پزشک به صورت شراکتی کار کنید، باید سهم هر کدام از شرکا در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

دریافت مجوز برای محل اجاره 

مهم‌ترین مرحله راه‌اندازی کلینیک زیبایی، دریافت مجوز است. شما برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی، به پروانه مطب نیاز دارید. با توجه به اینکه مجوز بر اساس ساختمان و محل فعلی کسب و کار شما صادر می‌شود، باید دقت زیادی هنگام انتخاب محل کینیک زیبایی اجاره داشته باشید.

در صورتی که بخواهید محل کسب و کار خود را بعد از اتمام قرارداد تعویض کنید، باید مجددا شرایط ساختمان و کلینیک زیبایی شما در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد. کارشناسان وزارت بهداشت محل جدید کلینیک زیبایی را بررسی کرده و در صورت تایید، به شما اجاره فعالیت خواهند داد. در هنگام اجاره کلینیک زیبایی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • متراژ و تعداد اتاق ها

اگرچه ساختمان‌های خدماتی با تعداد اتاق‌های کم اجاره بهای پایینی دارند، ولی باید توجه داشته باشید که تعداد اتاق‌ها با توجه به فعالیت شما باید کاملا استاندارد باشند. در غیر این صورت، از طرف وزارت بهداشت با شما برخورد خواهد شد. اگر قصد دارید فقط تعدادی از خدمات کلینیک زیبایی را به مردم ارائه دهید، اجاره ساختمانی با دو یا سه اتاق مانعی ندارد. اما اگر قصد دارید تمامی خدمات کلینیک زیبایی را ارائه دهید، بهتر است تعداد اتاق‌ها استاندارد باشد. به عنوان مثال، واحدهایی که باید در یک کلینیک زیبایی بزرگ وجود داشته باشد، شامل موارد زیر هستند:

  • مدیریت
  • امور اداری
  • پذیرش
  • حسابداری
  • اتاق لیزر
  • مرکز استرایلیزاسیون
  • اتاق کاشت مو
  • اتاق برای معاینه
  • اتاق پاکسازی پوست، مزوتراپی و میکرونیدلینگ
  • اتاق تزریق ژل و بوتاکس
  • اتاق نمونه برداری
  • سالن انتظار
  • اتاق استراحت پرسنل
  • رختکن
  • آبدارخانه و انبار
  • سهولت مسیر و طراحی خوب 

طراحی کلینیک زیبایی اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام طراحی کلینیک زیبایی باید به موارد مختلفی مثل دلپسند بودن محیط کلینیک، طراحی استاندارد ساختمان، زیباسازی محیط و دکوراسیون داخلی توجه شود. ورودی کیلینک زیبایی باید ابعاد مناسبی داشته باشد. زیرا ممکن است گاهی اوقات نیاز به عبور و مرور برانکارد و ویلچر باشد. علاوه بر این، ورودی کلینیک زیبایی باید قابلیت عبور دادن دو تا سه نفر را داشته باشد.

زیرا نباید هنگام رفت و آمد مشتریان برخوردی بوجود بیاید. اندازه راهروها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است راهروها به شکل استانداردی طراحی شوند تا عبور برانکارد و مراجعه کنندگان با سهولت انجام شود.

  • ایمنی ساختمان

اگر مشاهده کردید ساختمان مورد نظر از ایمنی کافی برخوردار نیست، به هیچ وجه برای اجاره اقدام نکنید. مهم‌ترین مسئله هنگام اجاره کلینیک زیبایی، ایمنی ساختمان است. زیرا سلامت مراجعه کنندگان بر هر موضوع دیگری اولویت دارد. به عنوان مثال، کلینیک زیبایی باید به سیستم اطفای حریق مجهز باشد.

امکاناتی مثل برق و آب باید در کلینیک زیبایی فراهم باشد. بهتر است از یک سیستم تهویه با عملکرد شبانه روزی برای بهبود تنفس بیماران داخل کلینیک استفاده شود. از کلینیک زیبایی شما در طبقات پنجم به بعد قرار دارد، حتما وضعیت پله‌های اضطراری را بررسی کنید. عدم وجود این پله‌ها ممکن است در هنگام خطر مشکل ساز شود. بهتر است کلینیک شما به برق اضطراری متصل باشد تا در زمان قطعی برق درون شهری، تجهیزات برقی داخل کلینیک از کار نیافتد.

دریافت مجوز برای محل اجاره

قوانین مهم اجاره مراکز خدماتی و کلینیک زیبایی

اگرچه در این مقاله به بسیاری از نکات اجازه کلینیک زیبایی پرداخته شد، ولی بهتر است موارد قانونی هنگام اجاره کلینیک نیز بیان شود تا متقاضیان اجاره کلینیک اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند:

۱. در صورتی که بعد از اجاره کلینیک زیبایی، صاحب ملک آن را به شما تحویل نداد، می‌توانید از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کرده و قرارداد اجاره نامه را فسخ کنید. در این حالت صاحب کلینیک زیبایی موظف است ودیعه را به شما بازگرداند.

۲.در صورتی که بخشی از ساختمان در اثر حوادث طبیعی از بین برود، مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره نامه را فسخ کند.

۳.اگر شما ملک مورد نظر را با عنوان خاصی مثل «کلینیک زیبایی» اجاره می‌کنید، نمی‌توانید از ملک استفاده دیگری داشته باشید. به عنوان مثال، نمی‌توان از ملک خدماتی استفاده تجاری یا مسکونی داشت. در این حالت صاحب ملک می‌تواند قرارداد خود را با شما فسخ کند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره اجاره کلینیک زیبایی و قوانین آن صحبت شد. بهترین حالت برای راه‌اندازی کلینیک زیبایی، خرید ملک است. زیرا در این حالت شما مطمئن خواهید بود که محل کسب و کار شما تغییر نخواهد کرد. علاوه بر این، شما به راحتی می‌توانید در ملک خود تغییرات ایجاد کنید. اما در ملک اجاره‌ای این امکان وجود ندارد. در هر صورت، اگر قصد اجاره کلینیک زیبایی را دارید، بهتر است از قوانین بیان شده در این مقاله استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button