تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها

تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شامل برنامه‌ریزی، تهیه، نصب، راه اندازی، آموزش، بهره‌برداری و یا انبار کردن موارد مختلفی خواهد بود، از جمله:

  • تجهیزات پزشکی: مانند دستگاه‌ها و ابزارهای پزشکی یا مواد مصرفی درمانی و …
  • تجهیزات انفورماتیک و نرم‌افزارها: مانند رایانه‌، چاپگر، ابزارهای بایگانی، دوربین‌های حراستی و مدار بسته تحت شبکه، سامانه‌های ارتباطی و …
  • تجهیزات هتلینگ و رفاهی: برای بستری و رفاه بیماران یا استراحت و تغذیه پزشکان و کارکنان مانند تخت‌خواب، یخچال، کمد، تلویزیون و …
  • تجهیزات اداری: مانند میز و صندلی، مبلمان اتاق انتظار، تلفن، نوشت افزار و …
  • تجهیزات خدماتی: تجهیزات نظافت، تی شویی، کاخ داری، حمل و نقل، انواع ترالی و …

تجهیزات پزشکی در واقع کلیه دستگاه‌ها و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی را شامل می‌شود. این تجهیزات شامل هرگونه کالا، وسیله، ابزار، لوازم، ماشین آلات، کاشتنی‌ها، مواد، معرف‌ها، کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها هستند و هدف مشخصی دارند:

  • تشخیص، پایش، پیشگیری، درمان یا کاهش بیماری
  • حمایت یا پشتیبانی از ادامه فرایند حیات و زندگی
  • کنترل و جلوگیری از بارداری
  • ایجاد فرایند سترون کردن (استریل سازی)، ضدعفونی و تمیزکردن وسایل، محیط و دفع پسماندهای پزشکی برای انجام مطلوب اقدامات درمانی و بهداشتی
  • فراهم نمودن اطلاعات پزشکی با روش‌های آزمایشگاهی بروی نمونه‌های انسانی
  • تحقیق، بررسی، جایگزینی یا اصلاح فرایندهای زیست شناختی یا آناتومیک
  • تشخیص، پایش، پیشگیری، درمان ، تسکین و یا جبران و به تعویق انداختن آسیب یا معلولیت

برای تهیه این حجم از ملزومات، نخست به یک تیم کارشناسی و تهیه برنامه مشخص بر اساس استراتژی‌های کلان مرکز درمانی و تخصص و کاربری آن نیاز خواهد بود، از جمله:

  • شماره گذاری تمامی بخش‌ها، اتاق‌ها و واحدها و نیازسنجی شامل تهیه نقشه چیدمان تجهیزات، نقشه‌های جانمایی به صورت دوبعدی و سه بعدی و طراحی جداول مقایسه‌ای تجهیزات پزشکی
  • طراحی یک برنامه زمانبندی شده از مراحل تجهیز و انتخاب ملزومات بر اساس شاخص‌های ردیابی، شناسایی و تشخیص کیفیت تجهیزات پزشکی
  • اجرای مراحل حقوقی و فنی قرارداد، خرید، انتقال، نصب، راه‌اندازی و آموزش بر اساس فهرست اتاق به اتاق یا Room By Room
  • مستندسازی، تهیه فرمولاری و ارائه شناسنامه تجهیزات پزشکی نصب شده برای مدیریت بهتر چرخه نصب، تعمیر، نگهداری و انبارگردانی

البته با توجه به استراتژی‌های برندینگ و چشم‌انداز رشد مرکز درمانی، می‌توان در تهیه این تجهیزات، به دنبال حق انتخاب‌های بیشتری گشت.

برای مثال اینکه از کدام برند تخت‌های تشخیصی و با چه عملکردی در واحدهای زیر مجموعه مرکز درمانی باید استفاده کرد، کاملا به اهداف برندینگ و بازاریابی و شیوه جذب بیمار بستگی دارد. اینکه مخاطبان هدف مرکز درمانی چه کسانی هستند و چه پیام برندی برای آنها در نظر گرفته شده است.

بدون شک کارایی صحیح پزشکی یا رفاهی تجهیزات، حتما حفظ خواهد شد اما میزان ارائه تجربه کاربری هم به بیماران به عنوان مشتری خارجی و هم به پزشکان و پرسنل درمانی به عنوان مشتری داخلی، یک موضوع استراتژیک است. البته که این تصمیم‌گیری در هزینه‌های نهایی تجهیز مراکز درمانی، نقش اساسی بازی خواهد کرد.   

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله اهمیت آموزش پرسنل را مطالعه فرمایید.

تجهیز مراکز درمانی بر چه مبنا و قانونی انجام می‌شود؟

تجهیز مراکز درمانی و یا تجهیز بیمارستان‌ها، بعد از مرحله ساخت بنا و همچنین پس از تجهیز موارد مکانیکی، الکترونیکی و تاسیساتی، صورت می‌گیرد. مرحله تجهیز شامل تهیه کلیه لوازم و ابزارهای پزشکی (چه تشخیصی و چه درمانی)، مواد و وسایل مصرفی، لوازم اداری و مبلمان می‌شود. برای تجهیز یک مرکز درمانی، باید از دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مشخصی پیروی کرد.

به همین دلیل آگاهی از قوانین و مقررات تجهیزات پزشکی، یکی از الزامات اولیه مهندسین پزشکی و مسئولان فنی در کلیه سطوح مدیریتی، نظارتی و اجرایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌باشد. در همین راستا، بانک قوانین و مقررات تجهیزات پزشکی کشور با رویکرد بیمارستانی، توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی تهیه شده است، شامل:

الف- قوانین و مقرّرات: این مورد، مصوبه مجلس و گاهی هیات دولت می‌باشد که در صورت وجود مشکلات اساسی یا تغییر شرایط کلی کشور، تغییر خواهد کرد.

ب- آیین نامه‌ها: این مورد به منظور اجرای قوانین و مقرّرات (بند الف) تدوین می‌شود و توسط رییس سازمان غذا و دارو، تایید و به امضای وزیر بهداشت می‌رسد.

پ- ضوابط و بخشنامه‌ها: این مورد به منظور شفاف‌سازی مفاد آیین نامه (بند ب) تدوین می‌گردد و توسط مدیر کل تجهیزات پزشکی کشور، تایید و به امضای رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت می‌رسد.

ت- دستور العمل و راهنما: این مورد به منظور شفاف‌سازی ضوابط و بخشنامه‌ها (بند پ) و نظارت بر صحت عملکرد، در چارچون قوانین و مقرّرات، تدوین می‌گردد و توسط مدیر کل تجهیزات پزشکی کشور، تایید و امضا می‌شود.

به این ترتیب برای جزئی‌ترین موارد در امر تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، قوانین و دستور العمل یا شیوه‌نامه‌هایی تهیه شده است که حاصل خرد جمعی و تجربه بخش درمانی کشور است. همچنین ممکن است در برخی موارد از دیگر کشورهای پیشرو در زمینه درمان و بهداشت عمومی، الگوبرداری شده باشد. در نتیجه رعایت نکردن دقیق آن، هم مشکلات قانونی و عملکردی را برای مرکز درمانی به وجود خواهد آورد و هم در صورت بروز یک حادثه و یا ایجاد ضرر جانی، مسئولیت آن را متوجه مرکز درمانی خاطی خواهد نمود.  

در این راستا، اداره کل تجهیزات پزشکی کشور وظیفه نظارت بر عرضه، مصرف و کاربری تجهیزات و ملزومات پزشکی را بر عهده دارد. این اداره، مسئول نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و اعطای مجوز به متقاضیان در خصوص فرایندهای تولید، واردات، صادرات، توزیع، عرضه، تهیه و کاربری آن می‌باشد.

همچنین مسئولیت نظارت و ارزیابی وضعیت نگهداشت تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی (حتی ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌ها یا ساماندهی بانک اطلاعاتی فعالان حوزه تجهیزات پزشکی) نیز بر عهده این اداره است. در نتیجه مرجع رسمی تهیه ملزومات تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اداره کل تجهیزات پزشکی کشور می‌باشد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بازاریابی مراکز درمانی را مطالعه فرمایید.

تجهیز مراکز درمانی چقدر هزینه خواهد داشت؟

متاسفانه هیچ تخمین دقیقی در این مورد وجود ندارد. تنها به تجربه می‌توانیم به اعداد قابل قبول و منطقی دست پیدا کنیم. بر اساس گزارش‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تجهیزات دولتی و عمومی و البته تجربه پیمان‌کاران این حوزه، هزینه تجهیز یک مرکز درمانی یا بیمارستان در یک شهر بزرگ به ازای هر تخت به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان (تا حتی بیش از ۱ میلیارد تومان) خواهد رسید.

به بیان دیگر دست کم ۲۵% از هزینه ساخت بیمارستان یا مرکز درمانی برای تهیه تجهیزات آن صرف می‌شود. یعنی برای یک بیمارستان ۲۲ تخت خوابی در یک شهر بزرگ، اگر حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه صرف شود، حداقل ۱۲ میلیارد تومان از آن سهم تجهیز بیمارستان خواهد بود که ممکن است به بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیز برسد.

دلیل این اختلاف در برآورد هزینه‌ها، تنها عوامل محیطی یا مدیریتی مانند وارداتی بودن بسیاری از تجهیزات (و یا در ارتباط بودن فرایند ساخت داخلی با واردات مواد اولیه) و تغییر نرخ دلار نیست. بلکه انتخاب نوع و برند تجهیزات، در هزینه نهایی تجهیز یک مرکز درمانی بسیار اثرگذار است. برای مثال انتخاب برندهای کره‌ای، آلمانی و یا تهیه دستگاه‌ها از برندهای امریکایی، می‌تواند اختلاف معنی‌داری در هزینه نهایی تجهیز مرکز درمانی، ایجاد کند.

همچنین باید در نظر داشت که گاهی حتی مراحل انتقال و نصب برخی تجهیزات بیمارستانی، شرایط و هزینه‌های خارج از عرفی را شامل خواهند شد که باید از قبل در نظر گرفته شوند. برای مثال برخی از تجهیزات تشخیصی ممکن است از نظر ابعاد و حساسیت به شکلی باشند که پیش از اتمام ساخت بنای مرکز درمانی یا بیمارستان، باید دستگاه را خریداری و در جای خود نصب نمایید. در غیر این صورت ممکن است نیاز به برداشتن دیوار یا سقف یک بخش از مرکز درمانی باشد تا مراحل حمل و جایگذاری دستگاه امکان‌پذیر شود.

تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها

تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها

بسته به اینکه بیمارستان یا مرکز درمانی شامل چه بخش‌هایی خواهد بود، برخی از تجهیزات مورد نیاز در آن متغیر، تخصصی و برخی دیگر در عموم بخش‌های مراکز درمانی یکسان و ضروری است. برای مثال یک مرکز درمانی ممکن است بطور کلی دارای بخش‌های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، تشخیصی، اورژانس، البته کلینیک‌های تخصصی مختلف مانند چشم پزشکی، قلب و عروق، گوش، حلق و بینی، اعصاب و روان، دندانپزشکی و یا کلینیک زیبایی باشد.

برای مثال تهیه تجهیزات عمومی مانند فشارسنج پرتابل، در تمامی بخش‌ها به طور کلی یکسان است اما در برخی بخش‌های تخصصی ممکن است به فشارسنج‌های حرفه‌ای‌تر نیاز داشته باشید. از همین نمونه ممکن است برخی تجهیزات در واحدهای اورژانس، به صورت پرتابل تهیه شود مانند رادیوگرافی پرتابل همراه با ترالی؛ در حالی که در دیگر بخش‌ها به صورت ثابت تهیه شوند.

در ادامه بخش‌های مختلف یک بیمارستان یا مرکز درمانی که نیاز به تجهیز دارند، معرفی خواهد شد. در نظر داشته باشید تمامی واحدهای مورد نظری که در ادامه معرفی می‌شوند، بر پایه تجهیزات پزشکی (تشخیصی، درمانی، مراقبتی و پرستاری) مد نظر است و تجهیزات غیر پزشکی مانند مبلمان و وسایل اداری، تجهیزات خدماتی و رفاهی و …، به صورت جداگانه بررسی خواهد شد.

تجهیز بخش اورژانس یک بیمارستان یا مرکز درمانی

تجهیز بخش اورژانس، یکی از مهمترین و البته متنوع‌ترین الزامات تجهیز یک بیمارستان خواهد بود. همواره اورژانس را به عنوان یک بیمارستان کوچک با تمامی امکانات می‌شناسند. متنوع‌ترین خدمات درمانی، تشخیصی و مراقبتی را که در دیگر بخش‌های بیمارستان نیز دیده می‌شود، اورژانس به انواع بیماران ارائه می‌دهد.

از آنجایی که به طور کلی بیش از سه چهارم بیماران بستری در بیمارستان از طریق بخش اورژانس پذیرش می‌شوند، به این بخش، عنوان پیشانی بیمارستان نیز نسبت داده می‌شود. پس تجهیز اورژانس به تنهایی به اندازه تجهیز دیگر بخش‌های یک مرکز درمانی کوچک، هزینه و کار اجرایی نیاز دارد.

به عبارت بهتر، بخش اورژانس را باید یک واحد کامل و مستقل از بیمارستان در نظر گرفت.  چرا که خدمات ارائه شده در بخش اورژانس شامل خدمات پزشکی، پرستاری و مراقبتی، دارویی، آزمایشگاهی، تصویربرداری، کنترل عفونت، آموزشی، پشتیبانی، اداری و مدیریتی می‌شود.

بخش اورژانس براساس سطح، حجم و نوع خدمات به سه گروه مستقل طبقه‌بندی می‌شود که هر کدام تجهیزات خاص خود را نیاز دارد:

۱- عمومی

۲- تروما

۳- تک تخصصی

همچنین واحدها و اتاق‌های موجود در بخش اورژانس را در قالب سه حوزه تحت نظر، سرپایی و فوریت می‌توان در نظر گرفت که شامل تجهیزات متنوعی خواهند بود، از جمله:

  • تجهیزات تشخیصی برای غربالگری اولیه، همراه با یک یا دو تخت معاینه
  • تجهیزات احیا قلبی ریوی همراه با تخت مخصوص احیا
  • تجهیزات پست احیای قلبی و ریوی که مشابه با بخش احیا است اما برای جلوگیری از شلوغی و ازدحام، به صورت جداگانه و برای مراقبت از فرد احیا شده، این بخش نیز تجهیز می‌شود.
  • اتاق عمل سرپایی شامل تجهیزات مورد نیاز برای اقداماتی نظیر ترمیم، بخیه و پانسمان‌های پیچیده زخم، لیگاتور شریان، ابزار و مواد پانسمان سوختگی، کاتترگذاری، لوله‌گذاری قفسه سینه، گچ‌گیری شکستگی‌های باز، تجهیزات سوزاندن رگ برای جلوگیری از خونریزی و مواردی از این دست. این اتاق به دو صورت ساده و پیچیده می‌باشد که در جانب آن، انبار استریل فرعی، اسکراب و گانینگ قرار خواهد گرفت و از تخت مخصوص اتاق عمل استفاده می‌کند.
  • کلیه تجهیزات گچ‌گیری و آتل‌بندی، انبار گچ، تخت اتاق معاینه ارتوپدی و گچ‌گیری
  • تجهیزات مراقبتی و تخت‌های بخش تحت نظر و بستری حاد و نیمه حاد
  • تجهیزات معاینه و درمان عمومی و تخصصی همراه با تخت معاینه
  • تخت مخصوص ایزوله اورژانس موارد عفونی و یا روانی (برای جلوگیری از گسترش عفونت و یا کنترل بیمار روانی برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود و دیگران)
  • تجهیزات بخش پانسمان، تزریقات و سرم درمانی و همچنین بخش نمونه‌گیری
تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان ها

تجهیز بخش تصویربرداری

بسته به میزات تخصصی بودن مرکز درمانی یا بیمارستان و بودجه پیشبینی شده، تجهیزات مختلفی شامل سیستم‌های رادیوگرافی و تصویربرداری با اشعه ایکس نظیر نمایشگرهای تشدید کننده، مقطع نگاری و … در نظر گرفته می‌شود. در ادامه مهمترین تجهیزات بخش تصویربرداری یک مرکز درمانی آمده است:

  • تجهیزات رادیوگرافی: تک تیوب، پانورکس، سفالومتری، پری اپیکال
  • تجهیزات فلوروسکوپی (سی آرم)
  • سی تی اسکن
  • ام آر ای
  • آنژیوگرافی
  • تجهیزات اولتراسوند: اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی
  • سنجش تراکم استخوان
  • ماموگرافی

تجهیزات پزشکی هسته‌ای: پت اسکن، گاما اسکن، اسپکت اسکن، پت سی تی اسکن و …

تجهیز بخش آزمایشگاهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

بخش آزمایشگاه در یک مرکز درمانی از نظر عملکردی به دو گروه اصلی بخش درمان و بخش بهداشت دسته‌بندی می‌شود. آزمایش‌های گوناگونی مانند تست‌های پایه، بیوشیمی، ایمنی شناسی، میکروب شناسی، آسیب شناسی، خون شناسی و غیره در این بخش در قالب دو گروه آسیب شناسی بالینی و آسیب شناسی تشریحی انجام می‌شود. در نتیجه تجهیزات بسیار متنوعی را شامل خواهد شد که از شاید از نظر حجم و اندازه چندان چشمگیر نباشند اما هزینه قابل توجهی را شامل می‌شوند؛ از جمله:

  • تجهیزات آسیب شناسی بالینی شامل تجهیزات بیوشیمی، خون شناسی و …
  • تجهیزات ایمنی شناسی شامل سرم شناسی، هورمون شناسی و …
  • تجهیزات آنالیز ادرار و مایعات
  • تجهیزات میکروب شناسی شامل باکتری شناسی، انگل شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی
  • تجهیزات تشخیص مولکولی، آزمایش‌های ژنتیک، تجهیزات سم شناسی،
  • تجهیزات آسیب‌شناسی تشریحی مانند مطالعه بافت و سلول

تجهیز بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی

بخش‌های مراقبت ویژه مختلفی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیش‌بینی می‌شوند که بسته به نوع خدمات می‌توان آنها را در چند دسته کلی، طبقه‌بندی کرد:

  • مراقبت ویژه قلب
  • مراقبت ویژه قلب باز
  • مراقبت ویژه اورژانس
  • مراقبت ویژه جراحی
  • مراقبت ویژه سیار
  • مراقبت ویژه سوختگی
  • مراقبت ویژه نوزادان
  • مراقبت ویژه کودکان
  • مراقبت ویژه احیای قلبی و ریوی
  • مراقبت های متوسط برای بیمارانی که در شرایط بینابینی ویژه و عمومی قرار دارند مانند مراقبت متوسط نوزادان، مراقبت‌های متوسط جراحی و …

هر کدام از این بخش‌ها نیز واحدها و اتاق‌های مخصوصی دارند که به‌صورت کلی عبارت‌اند از:

– بستری ویژه

– ایزوله عفونی

– عملیات خاص

– آزمایشگاه اختصاصی

– فضای پارک تجهیزات پزشکی

– فضای پارک تجهیزات پزشکی متحرک

– انبار تجهیزات و ملزومات پزشکی

– ایستگاه یا کانتر پرستاری

– اتاق تمیز و کثیف

حال باید در نظر گرفت که تمامی این واحدها، تجهیزات تخصصی مربوط به خود را طلب می‌کنند که جدا از تامین بودجه و تهیه آنها، در مراحل جانمایی، نصب و راه‌اندازی و حتی آموزش، باید یک تیم فنی مجرب، بر کلیه مراحل تجهیز بخش مراقبت ویژه بیمارستان، نظارت داشته باشد. در این میان پشتیبانی و خدمات پس از فروش ۲۴ ساعته این بخش، بسیار ضروری خواهد بود و در مراحل تجهیز، باید در نظر گرفته شود.

معمولا یک تیم فنی مستقر در بیمارستان برای مراکز درمانی بزرگ، وظیفه نگهداری و پشتیبانی فنی از تجهیزات این بخش را بر عهده خواهند گرفت.

تجهیز بخش عمل‌های جراحی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها

تجهیزات بخش جراحی برای عملیات تهاجمی شامل تجهیزات تشخیصی و یا درمانی است و در سه حوزه کنترل شده، نیمه کنترل شده و کنترل نشده، باید تهیه شود. همچنین این تجهیزات از نظر سطح خدمات به دو گروه عمل جراحی سرپایی یا مینور و عمل جراحی غیر سرپایی یا ماژور و از نظر نوع و حجم خدمات به دو گروه تجهیزات جراحی عمومی و تجهیزات جراحی‌های تک تخصصی تقسیم می‌شوند.

برای تهیه این تجهیزات، بسته به نیاز بیمارستان یا مرکز درمانی و سطح ارائه خدمات، نیاز به نظر کارشناسی است اما به طور کلی باید تجهیز بخش‌های مختلفی را در نظر داشت، از جمله:

– اتاق عمل

– آمادگی

– بهبودی یا ریکاوری

– القای بیهوشی

– اسکراب و گانینیگ

– انبار استریل

– اتاق تمیز

– اتاق کثیف

– آزمایشگاه اختصاصی

– اورژانس اختصاصی

– مراقبت ویژه اختصاصی

– فضای پارک تجهیزات پزشکی

– فضای پارک تجهیزات متحرّک

– انبار تجهیزات و ملزومات پزشکی

– ایستگاه یا کانتر پرستاری

تجهیز دیگر بخش‌های مختلف مراکز درمانی و بیمارستانی

بخش‌های مختلف دیگری نیز در مراکز درمانی بسته به تخصص و عملکرد مرکز وجود خواهند داشت که به تجهیز پزشکی نیاز دارند. در ادامه مهمترین بخش‌ها فهرست شده اند:

بخش بستری: بستری داخلی یا عادی، بستری جراحی، بستری زنان و زایمان، بستری اطفال، بستری تخصّصی شامل بستری خون، بستری سرطان، بستری مغز و اعصاب، بستری تنفسی، بستری روماتولوژی، بستری غدد، بستری پیوند کلیه، بستری قلبی، بستری چشمی، بستری پوستی، بستری عفونی و … . این بخش شامل تخت‌های بستری عمومی، تجهیزات سرم‌تراپی و تزریقات، احیا قلبی ریوی، ایزوله عفونی، نگهداری دارو و سرم و … می‌باشد.

بخش زنان و زایمان: تجهیزات مورد نیاز برای مراحل آمادگی پیش از زایمان، مرحله زایمان، بهبودی پس از زایمان و بستری پس از زایمان. مهمترین ابزارهای این بخش را می‌توان شامل تجهیزات مراقبت مامایی، دستگاه‌های مراقبت ویژه نوزادان، تجهیزات و تخت معاینه و درمان اختصاصی، پری اکلمپسی، تجهیزات اتاق LDR و … دانست.

بخش فیزیوتراپی و توانبخشی: انواع تجهیزات تجهیزات مکانیکی، الکتریکی (درمان با عبور جریان‌ها) و همچنین تخت‌ها و تجهیزات مخصوص حرکت درمانی یا درمان‌های دستی را شامل می‌شود از جمله تجهیزات ماساژ درمانی، کش درمانی، آب درمانی، پرتو درمانی، لیزر درمانی، پک‌های گرمایی، دیاترمی، تجهیزات شوک درمانی، اولتراسوند و … .

بخش پشتیبانی: این بخش واحدهای متنوعی را شامل می‌شود که بخش عمده‌ای از تجهیزات آن ممکن است به طور مستقیم جزو تجهیزات پزشکی نباشند اما با ارائه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در ارتباط تنگاتنگ هستند از جمله واحد استریلیزاسیون مرکزی، واحد تجهیزات پزشکی، واحد تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، واحد تغذیه و غذاخوری، واحد رختشورخانه، داروخانه مرکزی و انبار دارویی، واحد جمع آوری و امحای زباله، واحد سردخانه، واحد بهداشت محیط، واحد پذیرش و خوش‌آمدگویی (تجهیزاتی مانند ویلچر، واکر و تخت مخصوص جابه‌جایی)، کارگاه و … .

دیگر بخش‌های تخصصی: بازه گسترده‌ای از تجهیزات پزشکی را شامل خواهد شد از جمله همودیالیز (نیاز به تجهیزات ریورس اسموزیس)، اسکوپی (شامل تجهیزات آندوسکوپی، برونکوسکوپی، گاستروسکوپی، کولونوسکوپی، کولپوسکوپی، لاپاروسکوپی و …)، آنکولوژی، تالاسمی، هموفیلی، دندانپزشکی، توانبخشی، درمانگاه‌های عمومی و تخصّصی.

آنچه در این مقاله ارائه شد، شرح مختصری از فرایند و ملزومات تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی است تا یک دید کلی نسبت به این امر داشته باشید. بی‌شک شرح تمامی ادوات مورد نیاز، تعداد، نوع و کارایی هر یک برای بخش‌های مختلف، نیاز به بررسی بخش‌نامه‌ها، جداول راهنمای رسمی و استانداردهای موجود دارد. برای مثال در زمینه تجهیز یک مرکز درمانی بیش از ۲۰ بخشنامه لازم الاجرا طی سال‌ها ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی صادر شده است که باید در نظر گرفته شوند.

به این نمونه ساده از جداول راهنما در تهیه تجهیزات پزشکی دقت کنید:

ترالی اورژانس و احیا باید بر اساس جداول راهنما، در ابعاد مشخصی (طول، عرض و ارتفاع ۱۰۰*۶۰*۱۸۰) و با تعداد معلومی (یک عدد به ازای هر تخت یا دستگاه تخصصی اورژانس) تهیه شود. در واقع ابعاد و تعداد ترولی باید با فضای پارک تجهیزات که از قبل پیشبینی و طراحی شده است، هماهنگ باشد.

همچنین برنامه تهیه دیگر تجهیزات اداری، هتلینگ و خدماتی نیز بسته به نیاز و استراتژی‌های مارکتینگ مرکز درمانی، بسیار متنوعو گسترده خواهد بود. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، با ما در ارتباط باشید.

 

جمع بندی

تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی به دلیل تنوع تجهیزات در بخش های مختلف از جمله اورژانس، اتاق های ریکاوری، بخش مراقبت های ویژه، بخش نوزادان، بخش تصویربرداری و آزمایشگاه ها و … یک فرآیند تخصصی است و نیاز به آگاهی، شناخت فعال از حوزه و صنعت مربوطه و اطلاعات کافی از قوانین و استانداردها دارد. پس از تجهیز مراکز درمانی در راستای کلیه ابزارآلات و تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی و تاسیساتی نوبت به ضروری ترین و مهم ترین تجهیزات پزشکی و زیبایی می شود. مرحله تجهیز شامل تهیه کلیه لوازم و ابزار های پزشکی اعم از تجهیزات و دستگاه های تشخیصی و درمانی، مواد و وسایل مصرفی، لوازم اداری و مبلمان می ‌شود. علاوه بر آن نکته حائز اهمیت رعایت تمام و کمال  دستورالعمل و آیین‌نامه ‌های مشخص است. در این مطلب سعی کردیم تا ضمن آشنایی شما با اصول و قواعد تجهیز مراکز درمانی، کلیه تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در این مراکز مراقبت های بهداشتی را نیز معرفی کنیم. اگر شما هم تجربه ای در زمینه مجهز کردن یک مرکز درمانی معتبر و استاندارد دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

  • دستگاه های مورد نیاز برای ذخیره سازی و حمل و نقل تجهیزات پزشکی مثل چرخ دستی های ذخیره سازی
  • تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمار مثل صندلی، ویلچر و تخت های بیمارستانی
  • تجهیزات پزشکی تشخیصی مثل دستگاه های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، اسکن MRI، سی تی اسکن و غیره
  • تجهیزات پزشکی الکترونیکی مثل مانیتور ضربان قلب، مانیتور فشار خون، تجهیزات پزشکی برقی و غیره
  • تجهیزات پزشکی جراحی  مثل تخت جراحی و پد های میز جراحی
  • تجهیزات پزشکی مراقبت های حاد مثل کیت های زخم و مراقبت از پوست و تجهیزات مانیتورینگ
  • تجهیزات پزشکی ضروری مثل گیره های جراحی، چاقوی جراحی، دستکش و قیچی عملیاتی

هزینه تجهیز یک مرکز درمانی را نمی توان به طور دقیق تخمین زد اما عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارد که روی میزان بودجه تجهیز و راه اندازی یک بیمارستان یا مرکز درمانی اثر گذار هستند، عواملی مثل مکان جغرافیایی مرکز درمانی، وسعت آن، برند دستگاه ها و تجهیزات، وارداتی بودن یا ایرانی بودن دستگاه ها و تجهیزات پزشکی مورد استفاده، نحوه نصب و راه اندازی دستگاه ها و در آخر نو یا دست دوم بودن وسایل و دستگاه ها.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button