صفر تا صد بیزینس پلن کلینیک زیبایی

آیا به فکر راه اندازی یک کلینیک زیبایی هستید؟ یا در نظر دارید دستی به سرو روی کلینیک زیبایی فعلیتان بکشید؟ حتما می دانید که پیش از هر چیز به یک بیزینس پلن کلینیک زیبایی نیاز دارید تا بتوانید قدم های استوارتری در این زمینه بردارید و نتایج بهتری از توسعه کسب و کارتان بگیرید. اگر با ایجاد یک طرح کسب و کار کلینیک زیبایی یا همان بیزینس پلن آشنا نیستید، ممکن است فکر کنید ایجاد آن یک فرآیند زمان‌بر و خسته‌کننده خواهد بود.

برای بیشتر کارآفرینان اینطور است، اما برای شما اینطور نیست زیرا ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این مقاله، اطلاعاتی در زمینه اهمیت بیزینس پلن و ماهیت آن خواهید آموخت. سپس، نحوه نوشتن طرح کسب و کار کلینیک زیبایی را به صورت گام به گام یاد خواهید گرفت تا بتوانید همین امروز بیزینس پلن خود را ایجاد کنید.

در این مقاله با مطالب زیر آشنا میشوید:

بیزینس پلن چیست؟

چطور می توانیم صفر تا صد بیزینس پلن کلینیک زیبایی را یاد بگیریم بدون اینکه با ماهیت بیزینس پلن آشنا باشیم؟! پس بهتر است برای شروع با مفهوم بیزینس پلن شروع کنیم. طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن توصیفی از کسب و کار، بازار و درآمد مورد انتظار از یک شغل یا برند است. این نوع برنامه ها ممکن است برای افزایش فروش و سودآوری، عملکرد بهتر از رقبا، و برای دریافت وام های بانکی یا تامین مالی سرمایه گذار مورد استفاده قرار گیرند.

برای بنیان‌ گذاران استارت‌آپ و صاحبان کسب ‌و کار های کوچک و بزرگ، بیزینس پلن منبعی اساسی برای مدیریت آن کسب‌وکار و گرفتن تصمیم ‌های مهم و آگاهانه درباره آینده آن است. مجموعه ای استاندارد از اطلاعات و متغیرها برای اکثر مشاغل کوچک از جمله مدل مالی، تحقیقات بازار و نمای کلی کسب و کار وجود دارد که اکثر مدیران با آن آشنا هستند و تمام این اطلاعات را برای موفقیت کسب و کارشان استفاده می کنند. برای مثال طرح کسب و کار تصویری از کسب و کار کلینیک زیبایی شما را به شکل امروزی ارائه می دهد و برنامه رشد شما را برای پنج سال آینده ترسیم می کند و همچنین اهداف کسب و کار و استراتژی های شما برای رسیدن به آنها را توضیح می دهد. همچنین شامل تحقیقات بازار برای حمایت از برنامه های شما می شود. حال در ادامه اطلاعات و متغیرهایی که برای نوشتن و ایجاد بیزینس پلن کلینیک زیبایی نیاز است را بررسی خواهیم کرد.

بیزینس پلن کلینیک زیبایی

چرا به یک بیزینس پلن کلینیک زیبایی نیاز دارید؟

اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار زیبایی پزشکی یا رشد کلینیک زیبایی موجود خود هستید، به یک طرح تجاری یا همان بیزینس پلن نیاز دارید. یک برنامه تجاری کلینیک زیبایی به شما کمک می کند تا در صورت نیاز بودجه خود را جمع آوری کنید و رشد کسب و کار زیبایی پزشکی خود را برنامه ریزی کنید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. بیزینس پلن کلینیک زیبایی شما یک سند زنده است که باید هر ساله با رشد و تغییر شرکت شما به روز شود.

چگونه یک بیزینس پلن کلینیک زیبایی بنویسیم؟

اگر می خواهید یک کلینیک زیبایی راه اندازی کنید یا کلینیک فعلی خود را گسترش دهید، به یک طرح تجاری یا همان بیزینس پلن نیاز دارید. راهنمای زیر اطلاعات لازم را برای نحوه نوشتن هر جزء ضروری از بیزینس پلن کلینیک زیبایی شما شرح می دهد.

  1. خلاصه اجرایی ( مدیریتی)

خلاصه اجرایی شما مقدمه ای برای طرح کسب و کار شما ارائه می دهد، اما معمولاً آخرین قسمتی است که می نویسید زیرا خلاصه ای از هر بخش کلیدی برنامه شما را ارائه می دهد. هدف از نوشتن خلاصه اجرایی شما، جذب سریع خواننده است. نوع کسب و کار زیبایی پزشکی که دارید و وضعیت آن را برای خوانندگان توضیح دهید. به عنوان مثال، آیا شما یک استارت آپ هستید، آیا کسب و کار زیبایی پزشکی دارید که دوست دارید رشد کنید یا زنجیره ای از کسب و کارهای زیبایی پزشکی را اداره می کنید؟ در مرحله بعد، یک نمای کلی از هر یک از بخش های بعدی بیزینس پلن خود ارائه دهید:

  • یک مرور مختصر از صنعت زیبایی پزشکی ارائه دهید.
  • در مورد نوع کسب و کار زیبایی پزشکی که در حال حاضر در آن فعال هستید، بحث کنید.
  • جزئیاتی از رقبای خود ارائه دهید و به این طریق یک نمای کلی از مشتریان هدف خود ارائه دهید.
  • یک تصویر فوری از استراتژی بازاریابی خود ارائه دهید. اعضای اصلی تیم خود را شناسایی کنید.
  • یک نمای کلی از برنامه مالی خود ارائه دهید.
چگونه یک بیزینس پلن کلینیک زیبایی بنویسیم
  1. معرفی کلینیک زیبایی یا شرکت

در بررسی اجمالی کلینیک زیبایی خود، نوع کسب و کار زیبایی پزشکی که در حال انجام آن هستید را با جزئیات توضیح می دهید. به عنوان مثال، ممکن است در یکی از انواع کسب و کارهای زیبایی و پزشکی زیر تخصص داشته باشید:

کانتورینگ بدن

این نوع کسب و کار زیبایی پزشکی در کمک به بیماران برای از بین بردن چربی های ناخواسته و تغییر شکل نواحی خاصی از بدن تخصص دارد.

لایه برداری 

این نوع کسب و کار زیبایی پزشکی در درمان تغییر رنگ پوست، جای زخم و چین و چروک تخصص دارد.

درماتولوژی زیبایی

این نوع کسب و کار زیبایی پزشکی در کمک به بیماران برای معکوس کردن علائم پیری یا ایجاد بهبود زیبایی در پوست از طریق استفاده از روش هایی مانند پرکننده های پوستی یا بوتاکس تخصص دارد.

درمان مو

این نوع کسب و کار زیبایی پزشکی در درمان های رشد مو و کاشت تخصص دارد.

لیزر درمانی

این نوع کسب و کار زیبایی پزشکی در ارائه درمان های لیزری به بیماران برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک در پوست تخصص دارد.

علاوه بر توضیح نوع کسب و کار زیبایی پزشکی که در آن فعالیت خواهید کرد، بررسی اجمالی کلینیک نیاز به ارائه پیشینه هم دارد که شامل پاسخ به سوالاتی مانند موارد زیر می شود:

چه زمانی و چرا کسب و کار را شروع کردید؟ تا به امروز به چه نقاط عطفی دست یافته اید؟ نقاط عطف می تواند شامل تعداد بیماران ارائه شده، تعداد درمان های انجام شده، رسیدن به مقدار X در ماه و غیره باشد.

نوع کسب و کار زیبایی پزشکی

صفر تا صد سرمایه گذاری پزشکان در ترکیه را در این مقاله بخوانید.

  1. تجزیه و تحلیل بازار

در تحلیل صنعت یا بازار خود، باید دیدی کلی از صنعت زیبایی پزشکی ارائه دهید. اگرچه این مورد ممکن است غیر ضروری به نظر برسد، اما اهداف متعددی را دنبال می کند. اول از همه اینکه تحقیق در مورد صنعت زیبایی پزشکی برای شما آموزنده است و به شما کمک می کند تا بازاری که در آن فعالیت می کنید را بهتر و بیشتر درک کنید.

ثانیا، تحقیقات بازار می تواند استراتژی بازاریابی شما را بهبود بخشد، به خصوص اگر تحلیل شما روندهای بازار را مشخص کند. دلیل سوم نیز این است که به مخاطبان خود ثابت کنید که در صنعت خود متخصص هستید. با انجام تحقیق بازار و ارائه آن در برنامه خود به همین هدف دست می یابید. سوالات زیر باید در بخش تجزیه و تحلیل بازار و بیزینس پلن کلینیک زیبایی شما پاسخ داده شود:

  • صنعت زیبایی پزشکی چقدر بزرگ است؟
  • آیا روند بازار رو به کاهش است یا افزایش؟
  • رقبای اصلی در بازار چه کسانی هستند؟
  • تامین کنندگان کلیدی در بازار چه کسانی هستند؟
  • چه روندهایی بر صنعت کلینیک زیبایی تأثیر می گذارد؟
  • پیش‌بینی رشد صنعت طی ۵ تا ۱۰ سال آینده چیست؟
  • اندازه بازار هدف بالقوه برای کسب و کار زیبایی پزشکی شما چقدر است؟
  1. تحلیل مشتری

بخش تجزیه و تحلیل مشتری در طرح کسب و کار زیبایی پزشکی شما باید جزئیات مشتریانی را که به آنها خدمات می دهید و یا انتظار دارید به آنها خدمت کنید، ارائه دهد. موارد زیر نمونه هایی از انواع مشتری (یا در زمینه کاری شما بیمار) هستند: افراد، خانواده ها و شرکت ها.

همانطور که می توانید تصور کنید، انواع مشتریانی که انتخاب می کنید تاثیر زیادی بر نوع کسب و کار زیبایی پزشکی شما خواهد داشت. واضح است که افراد مختلف به تبلیغات بازاریابی کلینیک های  به شکل متفاوتی  پاسخ می ‌دهند.

سعی کنید مشتریان هدف خود را از نظر مشخصات دموگرافیک و روانشناختی شناسایی کنید، از جمله سن، جنسیت، مکان، و سطح درآمد مشتریان بالقوه ای که می خواهید به آنها خدمت کنید. پروفایل های روانشناختی خواسته ها و نیازهای بیماران هدف شما را توضیح می دهند. هرچه بیشتر بتوانید این نیازها را بشناسید و تعریف کنید، در جذب و حفظ بیماران خود بهتر عمل خواهید کرد.

  1. تحلیل رقابتی

تجزیه و تحلیل رقابتی شما باید رقبای غیرمستقیم و مستقیمی را که کسب و کار شما با آن روبرو است شناسایی کند و سپس بر روی دومی تمرکز کند. رقبای مستقیم شما کلینیک های زیبایی دیگر هستند و رقبای غیرمستقیم شما گزینه های دیگری هستند که مشتریان باید از آنها خرید کنند و به طور مستقیم با محصول یا خدمات شما رقابت نمی کنند. این رقبا شامل انواع دیگر ارائه دهندگان خدمات پزشکی و زیبایی، مثل اسپاها، سالن های زیبایی، و انواع دیگر ارائه دهندگان خدمات زیبایی شناسی و خرده فروشان می شود. لازم است به چنین رقابتی نیز توجه کنید.

برای هر یک از این رقبا، یک نمای کلی از کسب و کار آنها ارائه دهید و نقاط قوت و ضعف آنها را مستند کنید. تا زمانی که در مشاغل رقبای خود کار نکرده باشید، دانستن همه چیز در مورد آنها غیرممکن خواهد بود. اما شما باید بتوانید اطلاعات کلیدی در مورد آنها پیدا کنید مانند:

  • به چه نوع مشتریانی خدمات می دهند؟
  • آنها چه نوع تجارتی در زمینه زیبایی دارند؟
  • آنها در چه کاری خوب هستند؟
  • نقاط ضعف آنها چیست؟

بخش پایانی بخش تحلیل رقابتی شما این است که حوزه های مزیت رقابتی خود را مستند کنید. مثلا:

  • آیا گزینه هایی را برای افراد فاقد بیمه ارائه می دهید؟
  • آیا محصولات یا خدماتی را ارائه خواهید کرد که رقبای شما ارائه نمی دهند؟
  • آیا خدمات بهتری به مشتریان ارائه خواهید داد؟
  • آیا قیمت بهتری ارائه می دهید؟

در مورد راه هایی که می توانید از رقبای خود بهتر عمل کنید فکر کنید و آنها را در این بخش از بیزینس پلن کلینیک زیبایی خود ثبت کنید.

طرح بازاریابی برای کلینیک زیبایی

برای اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای جامع اینستاگرام برای پزشکان را مطالعه کنید.

  1. برنامه ی بازاریابی

به طور سنتی، یک طرح بازاریابی شامل چهار بخش است: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات. برای بیزینس پلن کلینیک زیبایی، استراتژی بازاریابی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. محصول

در بخش محصول، باید نوع کلینیک زیبایی را که در نمای کلی کار خود مستند کرده اید، مشخص کنید. سپس، محصولات یا خدمات خاصی را که ارائه می‌دهید را بررسی کنید. به عنوان مثال، آیا لیزر درمانی، کانتورینگ بدن یا پرکننده های پوستی را ارائه می دهید؟

  1. قیمت

قیمت هایی را که ارائه می کنید و نحوه مقایسه آنها با رقبایتان را مستند کنید. در مقاله قیمت گذاری خدمات در دوره رکود ناشی از ویروس کرونا+۵ نکته مهم با نحوه قیمت گذاری بیشتر آشنا شوید.

  1. مکان

محل استقرار کلینیکتان را ثبت کنید و ذکر کنید که این مکان چگونه بر موفقیت شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، آیا کسب و کار زیبایی پزشکی شما در یک منطقه شلوغ، یک منطقه تجاری، یا یک کلینیک مستقل واقع شده است؟ توجه کنید که چگونه مکان شما ممکن است مکان ایده آل برای مشتریان شما باشد.

  1. تبلیغات

بخش پایانی برنامه بازاریابی زیبایی پزشکی شما جایی است که نحوه هدایت مشتریان بالقوه را به کلینیک زیباییتان ذکر می کنید. در زیر برخی از روش های تبلیغاتی وجود دارد که می توانید آنها را در بیزینس پلن کلینیک زیبایی در نظر بگیرید:

  • در روزنامه‌های محلی، رسانه های ملی و یا مجلات تبلیغ کنید.
  • به وب سایت ها مراجعه کنید.
  • تراکت پخش کنید.
  • در بازاریابی ایمیلی شرکت کنید.
  • در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • سئو (بهینه سازی موتور جستجو) را در وب سایت خود برای کلمات کلیدی هدفمند مربوط به کلینیک زیبایی بهبود دهید.
  1. برنامه عملیاتی 

بخش های قبلی بیزینس پلن کلینیک زیبایی شما اهداف شما را توضیح می داد، برنامه عملیاتی شما نحوه دستیابی به آنها را توضیح می دهد. برنامه عملیاتی شما باید دارای دو بخش مجزا به شرح زیر باشد.

  1. فرآیندهای کوتاه مدت

که شامل تمام وظایفی است که در راه اندازی کسب و کار زیبایی پزشکی شما از جمله پاسخگویی به تماس ها، انجام درمان ها، صورتحساب بیماران و جمع آوری پرداخت ها و غیره انجام می شود.

  1. اهداف بلند مدت 

نقاط عطفی هستند که امیدوارید به آنها برسید. این موارد می تواند شامل تاریخ هایی باشد که انتظار دارید Xامین بیمار خود را رزرو کنید یا زمانی که امیدوارید به X تومان درآمد برسید. همچنین ممکن است زمانی باشد که انتظار دارید تجارت زیبایی پزشکی خود را به یک شهر جدید گسترش دهید.

  1. تیم مدیریت

برای نشان دادن پتانسیل کلینیک زیبایی شما برای موفقیت، یک تیم مدیریت قوی ضروری است. سوابق کارکنان کلیدی خود را برجسته کنید و بر مهارت ها و تجربیاتی تأکید کنید که توانایی آنها برای رشد یک شرکت را اثبات می کند.

اگر تیم شما کمبود منابع انسانی دارد، یک هیئت مشاوره تشکیل دهید. یک هیئت مشاوره شامل ۲ تا ۸ نفر است که به عنوان مربی برای کسب و کار شما عمل می کنند. آنها به پاسخگویی به سوالات و ارائه راهنمایی های استراتژیک کمک می کنند.

تیم مدیریت برای کلینیک زیبایی

برای مطالعه بازاریابی در حوزه دندانپزشکی مقاله جامع ترین راهنمای تبلیغات کلینیک دندانپزشکی | بازاریابی کلینیک دندانپزشکی را مطالعه فرمایید.

  1. برنامه مالی

برنامه مالی شما باید شامل صورت های مالی ۵ ساله شما باشد که به صورت ماهانه یا سه ماهه برای سال اول و سپس سالانه ارائه می شود. صورت های مالی شما شامل صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد است.

  1. صورت حساب درآمد

صورت سود و زیان معمولاً صورت سود و زیان یا P&L نامیده می شود. درآمد شما را نشان می‌دهد و سپس هزینه‌های شما را کم می‌کند تا نشان دهد آیا سودی کرده‌اید یا خیر.

در تدوین صورت درآمد خود، باید مفروضاتی را در بیزینس پلن کلینیک زیبایی درج کنید. به عنوان مثال، آیا روزانه ۵ بیمار را می بینید و یا برای مشتریان ثابت خود تخفیف ارائه می دهید؟ و آیا فروش سالانه ۲% یا ۱۰% رشد خواهد کرد؟ همانطور که می توانید تصور کنید، انتخاب مفروضات شما تأثیر زیادی بر پیش بینی های مالی برای تجارت شما خواهد داشت.

  1. ترازنامه ها

ترازنامه دارایی ها و بدهی های شما را نشان می دهد. ترازنامه می تواند شامل اطلاعات زیادی باشد، سعی کنید آنها را به موارد کلیدی که باید در مورد آنها بدانید، خلاصه کنید. به عنوان مثال، اگر ۵ میلیون تومان برای ایجاد کلینیک زیبایی خرج کنید، این به شما سود فوری نخواهد داد. بلکه دارایی است که امیدواریم به شما در ایجاد سود برای سالهای آینده کمک کند.

  1. صورت جریان نقدی

صورت جریان نقدی شما به تعیین مقدار پولی که برای راه اندازی یا رشد کسب و کار خود نیاز دارید کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که هیچ وقت بی پول نمی شوید! چیزی که بیشتر کارآفرینان و صاحبان کسب و کار متوجه نمی شوند این است که می توانید به سود خود دست پیدا کنید اما پولتان تمام شود و ورشکست شوید.

صورت جریان نقدی برای راه اندازی کلینیک زیببایی

با مهم ترین تجهیزات مورد نیاز کلینیک زیبایی جهت راه اندازی کلینیک زیبایی در این مقاله آشنا شوید.

  1. ضمیمه

پیش‌بینی‌های مالی کامل خود را به همراه هر گونه اسناد پشتیبان که برنامه شما را قانع‌کننده‌تر می‌کند، در پیوست برنامه خود ضمیمه کنید. به عنوان مثال، ممکن است اجاره نامه محل کلینیک خود یا اظهارات مشتریان راضی و ثابت خود را در نظر بگیرید. در مقاله حداقل هزینه راه اندازی کلینیک زیبایی چقدر است؟ با هزینه راه اندازی کلینیک زیبایی آشنا شوید.

در آخر

نوشتن یک بیزینس پلن کلینیک زیبایی شما یک تلاش ارزشمند است. اگر از الگویی که در بالا آورده ایم، پیروی کنید، شاهد موفقیت کلینیک زیباییتان خواهید بود. به واسطه این برنامه کسب و کار شما صنعت زیبایی پزشکی، رقبای خود و مشتریان خود را بهتر درک خواهید کرد. به علاوه یک استراتژی بازاریابی ایجاد خواهید کرد و درک خواهید کرد که برای راه اندازی و رشد یک تجارت زیبایی و پزشکی موفق چه چیزی لازم است. نظر شما چیست؟ آیا به نظرتان نوشتن و اجرای یک بیزینس پلن برای کلینیک زیبایی مفید است یا راه های بهتری وجود دارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button